Camí dels Bons Homes ~ Camins

dimecres, 23 de gener del 2008

Camí dels Bons Homes


El meu bon amic Jordi Iborra m'ha cedit les fotos que va fer durant el seu Camí dels Bons Homes, on feia de guia de Bonviure, una petita empresa de Berga que organitza estades i recorreguts de senderisme. He fet una selecció de les fotos i les he penjat en tres pàgines al web gronze. Aquí hi ha l'enllaç de la pàgina d'entrada per veure aquestes fotos del Camí dels Bons Homes.

La meva experiència personal en aquest camí és limitada. Tant sols vaig fer tres etapes, del Santuari de Queralt a Gósol, de Gósol a Bagà i de Bagà a Bellver de Cerdanya. A Bellver, jo i el meu company vàrem haver d'abandonar el camí degut a importants problemes estomacals (els dos), doncs vàrem veure aigua en mal estat. La nostra intenció era arribar a Montségur, però no va poder ser.

Això sí, ja em va quedar ben clar que és un camí extraordinari. Una meravella paisatgística. Una delícia per a qualsevol amant dels GR (és el GR 107). Exigent físicament, però possible. Llàstima que la primera etapa, del Santuari de Queralt a Gósol, és massa llarga, i un ja comença el camí "tocat".

Un dels creadors originals d'aquest camí, i de fet qui li va donar el nom (en castellà és més conegut com la Ruta Cátara), és precisament el cap de Bonviure, Ramon Martí. Aquesta ruta pretén seguir la diàspora càtara del segle XIII, perseguits per la Inquisició. Els càtars que va fugir, és clar, feien el camí en el sentit contrari que ho solem fer els catalans. Els francesos habitualment la fan de nord a sud, o sigui, en la mateixa direcció dels càtars. Això són coses de les guies publicades. Així és habitual creuar-te amb senderistes francesos.

Un detall sobre les fotos publicades. Els de Bonviure, que en saben molt, fan el camí sense passar per Bagà, o sigui, s'estalvien una bona baixada i la consegüent pujada. Van més directes: creuen la serra del Cadí pel Pas dels Gosolans, pel refugi Prat d'Aguiló i a Martinet. Mentre que el camí "oficial" baixa a Bagà, puja al refugi San Jordi, Coll de Pendís i Bellver de Cerdanya.